Wcz. wspomaganie RD
Treść
Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka (WWR) to specjalistyczne zajęcia, z których korzystanie przysługuje dzieciom z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi. Zasady organizacji tychże zajęć, a także kwalifikacji do nich i to, jak przebiegają, określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu usprawnienie funkcjonowania tych dzieci, które tego potrzebują. Każdemu dziecku, u którego stwierdzona zostanie jakaś niepełnosprawność lub inne zaburzenie rozwoju, przysługuje możliwość uczęszczania na zajęcia WWR.
Najczęstsze problemy przez które dzieci mogą mieć potrzebę korzystania z takich zajęć:
- uszkodzenia wzroku (np. niedowidzenie),
- uszkodzenia słuchu (np. niedosłuch),
- znaczne zaburzenia koordynacji ruchowej,
- niepełnosprawność umysłową,
- zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- opóźnienie rozwoju mowy
- nieprawidłowości rozwoju ruchowego,
- ogólne spowolnienie rozwoju.
Ogólnie nie ma ograniczeń co do tego, od kiedy dzieci mogą korzystać z wczesnego wspomagania rozwoju. Zalecane jest, aby maluchy zaczynały uczęszczać na zajęcia jak najwcześniej od chwili wykrycia u nich zaburzeń rozwojowych. Dziecko może korzystać z usprawniającej terapii do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.